>> Hvad laver VisitAarhus?

    Hvad er VisitAarhus?

     

    VisitAarhus er turistorganisation for Djursland, Favrskov, Silkeborg, Skanderborg, Randers, Aarhus og Viborg. Det er vores opgave at tiltrække turister og styrke turismen i hele det område, som vi kalder for Aarhusregionen.

     

    Det gør vi blandt andet ved at lave markedsføring på vores hjemmeside, sociale medier, i magasiner og aviser osv. Samtidig har vi en opgave i at møde gæsterne på gaden med info og hjælp og samarbejde med hoteller, attraktioner, campingpladser og andre om at styrke turismen i området. Vi arbejder tæt sammen med over 400 lokale turismevirksomheder om at gøre Aarhusregionen til et godt sted at bo og et godt sted at besøge.

     

     

    I 2019 besluttede Folketinget, at 80 turistdestinationer i Danmark skulle skæres ned til cirka 20. Og derfor blev de otte kommuner i Aarhusregionen enige om at samle sig i det nuværende VisitAarhus og markedsføre Aarhusregionen med en samlet stemme.

    Derfor står vi i dag med en stærk destination, som har rigtig mange tilbud til turisterne. Aarhusregionen byder både på natur, kyst, storby og kultur indenfor en kort afstand, og derfor er vi nu en destination, som kan hamle op med de mange konkurrenter internationalt.



    Turismen er vigtig for Aarhusregionen. Over 15.000 jobs og en omsætning på over 12 mia. kroner skabes af turismen. Samtidig skaber turismen også en værdi for lokalbefolkningen i form af kulturtilbud, restauranter osv., som alle nyder godt af.
    Aarhusregionen er kommet stærkt igen efter corona. Overnatningstallene ligger faktisk over 16 procent højere end med samme periode i 2019. Det er vi ret stolte af. Det skyldes primært, at tyskerne er vendt tilbage i endnu større grad end før corona.

    Hver del af Aarhusregionen har sine styrker. Men når destinationen skal ”sælges” i udlandet, så er der ét navn, som flest gæster kender – og det er ‘Aarhus’. Derfor indgår Aarhus i både navnet på organisationen (VisitAarhus) og destinationen (Aarhusregionen) – men det er hele området som markedsføres og fremhæves.  Aarhus er med andre ord et effektivt trækplaster, og når gæsterne så er her, så spredes de til hele området.



    Vi har ikke længere turistkontorer rundt i Aarhusregionen. Det har vi ikke, fordi vi tror på, at vi skal møde gæsterne der, hvor de er. Det vil sige digitalt og ude på attraktionerne. Vores mobile turistinformation er til stede i hele regionen på deres ladcykler med brochurer og god hjælp. Og vores hjemmeside er fyldt med guides og svar på alverdens spørgsmål. Samtidig tilbyder vi uddannelse til medarbejdere i turistvirksomhederne i godt værtskab og info om området, så de også kan hjælpe gæsterne. Det kan vi se virker. Vi er i kontakt med langt flere gæster, end vi var, da vi havde turistkontorer.



    VisitAarhus har cirka 45 medarbejdere og hovedkontor i Aarhus men er til stede i hele Aarhusregionen. Ud over de opgaver, som I har læst om ovenfor, så løser medarbejderne mange specialiserede opgaver. De arbejder for, sammen med de relevante lokale virksomheder, at tiltrække flere møder og konferencer. De tiltrækker krydstogtsskibe til Aarhus og præsenterer krydstogtgæsterne for ture til bl.a. Fregatten Jylland, Rosenholm Slot og Glasmuseet Ebeltoft. De arbejder med data, trends og analyser, så turismevirksomhederne og kommunerne får den nyeste viden om turisme i området. Og meget mere.